lördag 26 november 2011

Adventljustake och nyputsade fönster


Nu är det snart, snart 1:a advent och jag är redo! För igår pysslade jag ihop denna fina adventsljusstake. Jag kände för något nytt i år och hittade inspiration till denna i en jultidning. Den består av en trädlåda ihoplimmad och ihopspikad av rester från en kasserad gammal kista. Sen har jag fyllt den med sand och satt i hemgjorda ljushållare. Jag klippte till dem av konservburkar och lindade runt ljusen för rätt storlek. Så snodde jag runt några varv med ståltråd och satte ner dem. Hade tänkt köpa ljushållare, men då jag glömde det, blev det hemgjorda istället. Hoppas det ska gå smidigt att byta ljusen sen bara.

Nåja. Sedan satte jag i själva ljusen och började med det roliga pyntandet! Började med mossa, la sedan dit vitlök och rödlök lite här och var. Fortsatte med stjärnanis, buxbom och så till sist små fina glittrande pärlor som jag spritt ut på en bit ståltråd och slingrade runt om ljusen. Det hade förstås blivit ännu nättare och finare med silvertråd, men man tager vad man haver. Slutligen lindade jag så en remsa grovt tyg (typ juteväv skulle jag tro) som jag klippt från en loppisduk jag köpt för 5 kr samma dag runt den grova lådan. Fäste den med Karlssons klister. Så var min ljusstake klar och jag är mycket nöjd med resultatet måste jag säga.

Mycket nöjd är jag också med att jag denna eftermiddag lyckats med konststycket att putsa alla fönster (utom i sovrummen), stryka tillhörande gardiner samt skruvat upp dito gardinstänger och satt upp gardinerna. Brukar inte alls vara såhär ordentlig (även om jag i mina drömmar önskat det). Men nu var jag bara så illa tvungen. Efter vattenskadan var ju alla gardiner smutsiga och ett fint litet damm låg som en hinna över fönstren (i gott sällskap av kladdiga fingeravtryck). Eftersom det också blivit omtapetserat var ju  gardinstänger och allt sådant bortskruvat. Gardinerna har därför legat tvättade och ostrukna under flera veckor i tvättstugan och fönstren har jag inte orkat ta tag i tidigare. Men idag fick jag det alltså gjort alltihop och det känns så fantastiskt skönt ska ni veta! Nu är det bara stjärnorna och de sjuarmade ljusstakarna kvar, så är det riktigt adventsfint här i stugan minsann!

Ha en skön lördagkväll!

Inga kommentarer: