måndag 7 juni 2010

Soliga strålar ända in i hjärteroten


På spisen skymtar soppgrytan och brödet som just tagits ut ur ugnen. De underbara liljekonvaljerna hittade jag igår utefter en stig när vi gick till vår favorit sjö belägen mitt i skogen.

Mitt kök är så underbart på eftermiddagen. Det är eftermiddags sol på den sidan och när det är klart väder badar hela köket i solsken! Perfekt när man ska ställa sig och laga middag till alla barnen. Ofta är jag rätt trött vid den tiden, men solen ger mig ny kraft och hejar på mig med sina stålar där jag står och rör i grytorna.

Idag blev det ett brödbak dessutom. Jag satte degen och medan den jäste tillagade jag soppan vi skulle ha till middag. Precis när jag var klar med den var det dax att baka ut degen för nästa jäsning. Och då kokade soppan under tiden. Allt flöt på med minutiös perfektion och det var en fröjd att arbeta. Förväl bara att det inte dök upp någon bajsblöja som skulle bytas eller nått skrubbat knä som skulle plåstras om och att Nonno fick skjuts av en kompis förälder till sin fotbollsträning, annars hade det kanske blivit pannkaka av alltihop istället. Men nu gick allt så fint så fint. Brödet var ett morotsbröd som jag hittade här och det lyser gult i kapp med solen och smakar himmelskt!

I detta nu har vi just ätit upp soppan och barnen äter mitt nybakade bröd och vill bara ha mer och mer. Det värmer som solens strålar i ett mammahjärta det ska ni veta.

3 kommentarer:

Esil Agni sa...

Du är född till att ha stor familj!

Charlotta sa...

Låter ljuvligt Maria1

Ebba sa...

Vad mysigt det ser ut! Ska bli roligt att komma och se hur vitt allt har blivit! ;-)