fredag 4 juni 2010

Med doft av såpa och blommor

Midsommarblomster och hundkex som jag plockade igår under en liten kvällspromenad
Förgätmigej och gullvivor har jag ständigt på köksbordet så här års. Idag fick de även sällskap av några tusenskönor

Idag städar jag. Och då menar jag STÄDAR! Jag har tagit rum för rum och röjt golven, lyft upp stolar, dammat och dammsugit. Och jag har skurat golven så att det luktar SÅPA i hela huset! Ljuvligt! Känns så skönt att veta att det är riktigt rent och att det inte ligger gamla sunkiga sockar under soffan och inte kryper omkring en massa dammråttor bakom sängen. Jag är vanligtvis inte så duktig på att städa så här ordentligt. Brukar nöja mig med att plocka undan och dra en snabb vals med dammsugaren bara. Längre kommer jag liksom aldrig. Men idag slutade dagbarnet för dagen tidigt och jag har fått så mycket gjort. Torkat av fönsterbrädorna med såpvatten och krupit under sängar och bord för att komma åt överallt. När jag ligger där dubbelvikt under skrivbordet låtsas jag det är ett träningspass jag håller på med, så blir det genast mycket roligare! Och träning får man vill jag lova. Svetten lackar och musklerna får jobba när man ska lyfta stolar upp på borden, det överfulla tidningsstället upp på soffan och skura alla golven. Som pricken över i satte jag sedan vilda blommor i vaser på borden. Så nu luktar det både av såpa och av blommor och blader. Och solen den skiner så fint över allt det gröna där ute. Inte undra på att man känner sig nöjd denna fredagskväll.

Trevlig helg!

3 kommentarer:

Esil Agni sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Esil Agni sa...

Lycklige Anthon som är gift med en sådan hustru!

Makena sa...

Det är jag som är lycklig att ha honom!!