fredag 11 juni 2010

Ett paket med sommar!

Idag hade vi så äntligen skolavslutning! Trots regn och trängsel i skolans matsal blev det en så mysig och fin avslutning tycker jag. Och inte kunde jag hålla tårarna borta när vi sjöng: "Den blomster tid nu kommer". Blir så rörd. Vår fina skola med så fina lärare och alla dyrbara barn som får gå där och vara i en trygg och varm miljö. Inte verklighet för alla. Gör mig ödmjuk och oerhört tacksam!

Eleverna sjöng, spelade och en dikt lästes upp. Vissa tackade sina lärare. Det delades ut utmärkelser till olika skol- och sportprestationer och det sommartalades. Sommartalaren inledde med att ta fram ett paket. På paketet stod det "Sommarlov" och han talade om sommarlovet som en gåva till alla skolbarn som kämpat på under terminen. Sen kom han med ett jättebra förslag för att göra sommarlovet speciellt och härligt. Han uppmuntrade eleverna att göra ett liknande sommarlovspaket hemma och sedan skriva upp på små lappar vad de skulle vilja göra under sommaren och fylla paketet med dem.

Det tyckte jag var en jättebra tanke och den tog jag med mig hem efteråt. Jag och barnen åt lunch och sedan dukade jag fram med tårta, flagga och fint porslin och fixade lappar och ett sommarlovspaket. Med tårtan firade vi att det nu äntligen är sommarlov och alla berättade vi i tur och ordning vad vi skulle vilja göra under de kommande sommarlovsveckorna. Vi skrev ner alla förslag på lappar och stoppade ner i paketet. Det blev många lappar och jag fick skriva så att pennan glödde. Men det var en fröjd att höra hur mycket roliga idéer barnen har! Det var allt ifrån att baka blåbärspaj till att ordna en egen friidrottsdag med familjen på ängen. Att på detta sätt skriva ner alla idéer tror jag kommer öka chansen att mycket roligt faktiskt blir av. Och det ger mig hopp om att fylla även de veckor vi "bara" är hemma med roligt och meningsfullt innehåll. Nu är det sommar på riktigt mina vänner!

Trevlig helg!

3 kommentarer:

Esil Agni sa...

Toppenidé och jättebra att du tog det med hem. Du är såå bra! (Är jag tjatig?;-) )

Anthon recenserar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ebba sa...

Vilken bra ide med ett paket med saker man ska göra på sommarlovet! Kanske snor jag iden rakt av! Fast i vårty fall känns det inte som det finns så mycket utrymme för nya ideer, hela sommaren är typ redan uppbokad!! fast det är klart, dagarna mellan mina jobbnätter finns ju till förfogande! :-)