fredag 21 maj 2010

Skinande blankt utan gift var det här!


Se så fint det blev!
Egentligen finns det ingen anledning till att använda rengörningsmedel med kemikalier och annat skumt i när man städar. Det går faktisk precis lika bra, om inte till och med bättre att använda vanliga livsmedel som man har hemma i skafferi och kylskåp. Nu vill jag dock här genast påpeka att även jag har en del icke miljövänliga medel i städskåpet, men jag försöker ändra mig och jobbar mot att städa på ett mer naturligt sätt. T ex har jag börjat använda såpa när jag torkar golv och ibland när jag städar badrummen. Luktar gott och blir rent och härligt. Såpa funkar nästan överallt!

En annan fiffig grej jag lärde mig för några år sedan är att man kan putsa diskbänken och diskhon med bakpulver (det funkar med bikarbonat också) och ättika. Då gör man bara som så att man strör ut en liten hög bakpulver (eller bikarbonat) på diskbänken. Sedan häller man på lite ättika eller ättiksprit. Då blir det en häftig reaktion. Prova får du se! Sen tar man en svamp och sprider ut det över hela diskbänken. Putsa med tidningspapper och torka sedan av med en torr trasa. Blir spegelblankt! Denna "magiska" blandning funkar även på andra ytor i köket som behöver lite mer än bara en avtorkning. På kakel i badrummet osv.

Idag blev jag så påmind om denna kur via Underbara Claras blogg. Och när jag en stund senare öppnade skåpet under diskbänken för att slänga något, insåg jag att här kunde verkligen en grovrengöring vara på sin plats! Dammsugade först upp allt löst. Försökte sedan torka med trasa, men det gav föga resultat. Fortfarande svart/grå/bruna fläckar överallt. Då gick jag istället till ett av köksskåpen och tog fram bikarbonat och ättisksprit. Strödde ut ganska rikligt med bikarbonat över det sunkiga sopskåpsgolvet och hällde sedan på ättiksprit. När det reagerat färdigt tog jag en vanlig skursvamp och torkade av. VIPS blev ytan skinande vit och ren! Inget gnuggande alls och det blev klart på ett kick! Rena mirakelkuren alltså och helt naturligt! I like!

Jag har fler sådana här fiffiga tips att dela med mig av. Så håll utkik!

Inga kommentarer: