fredag 7 maj 2010

Fågelskådning mitt i natten med Svergies härligaste lärargäng


Idag väckte jag mina skolbarn 03:40! Kändes som ett brott att tända lampan och börja putta lite försiktigt på dessa så ljuvt sovande barn i denna arla timma. Men idag stod det "Fågelskådning" på schemat och skoldagen började 04:00. Så det var bara att gå emot sina mjuka moderskänslor och få liv i de stackarna. När de efter ett tag motvilligt vaknade, piggnade de förvånasvärt snabbt till. De var ju spända på allt som väntade! Boppo (9) skulle cykla 5 km till utkiksplatsen, medan Nonno (7) fick åka buss. Rejäl frukost med ägg, mackor, yogurt och banan fanns med i ryggsäcken. Liksom extra sockar och kikare. Och en hel del fjärilar verkade det finnas med i magen också. Sen åkte de iväg. Fulla av spänning och förväntan.

Själv hade jag gärna åkt med! Dessa tidiga ljusa vårmorgnar är ju som magiska. När jag stack ut näsan för att vinka adjö kom jag genast att minnas de många sommarnätter i midnattsolens Norrland som jag upplevde som tonåring. Vi brukade vara uppe hela nätterna. Spelade volleyboll på stranden, grillade i skogen och solen hann knappast ens gå ner innan den redan var uppe igen. Magiskt! Men eftersom en arbetsdag med barn och dagbarn väntade höll jag mig själv i tyglarna och försökte bli sömnig igen med lite meditativ tvättvikning i gryningen. Sömnigheten hade dock svårt att infinna sig, trots ytterligare hjälp på traven med varm choklad och macka i skenet av stearinljus med maken som sällskap. Men när klockan passerat 5-snåret tror jag ändå jag slocknade tillslut, medan de allt suddigare tankarna kretsade runt mina pojkar som cyklade och kikade på fåglar där ute i den kyliga majnatten.

Kylan till trots hade allt ändå gått bra visade det sig sedan vid 8-tiden när de två tappra fågelskådarna kom hem. Nonno hade visserligen frusit en del. Men en tipspromenad hade tydligen rått bot på detta. Boppo som innan varit lite orolig för att orka cykla så tidigt, sa att det bara varit roligt. Faktiskt mycket roligare än han trott. Han meddelade sedan stolt att han sett 58 fiskmåsar, 3 kråkor, en gråsparv samt en rödhake! Och han verkade synnerligen nöjd med denna sin "skörd" av skådade fåglar. Nonno hade även han sett några fåglar, men det roligaste för honom hade varit tipspromenaden. Ja, det var två nöjda och rödkindade pojkar den ömma modern fick hem på morgonkvisten. Och trots en hel del tecken på trötthet under dagen tycker hon ändå detta var en riktigt rolig idé från skolans sida. Man kan ju tycka att det är alldeles galet att rycka upp en massa (ganska små) skolbarn mitt i natten för att ge sig ut och se på fåglar. Och cykla en mil dessutom. Men tänk vilka roliga minnen för livet denna underbara lärarkår skapar för barnen! I April sov de (lärarna, med rektorn i spetsen) på skoltaket, efter ett förlorat vad med eleverna om att de kunde läsa 1000 böcker på fyra veckor. +4 grader hade det visst varit och sedan kom en rejäl nederbörd framåt morgonen. Ja de är allt lite galna. Men eleverna älskar det och det gör jag med! En skola med goare stämmning mellan elever och lärare får man leta efter. Sådana här galna upptåg med lärare på skoltaket och fågelskådning mitt i natten skapar gemenskap och värme. Alla, stora som små, rektor som mat-tant, känner varandra vid namn. Tanken att detta faktiskt skulle kunna vara en av de bästa skolorna i landet har slagit mig. Och i denna skola får mina fina pojkar gå! För detta sjunger mitt hjärta klarare än den mest morgonpigga koltrast må ni tro!

Inga kommentarer: