tisdag 17 mars 2009

En historisk dag och en storslagen film

Igår hände något stort! Makena gick omkring och "homeblessade", dvs välsignade hemmet med lite dammsugning, dammning, våttorkning och sånt. Dessförinnan hade hon varit ute på en joggingtur (närmare redogörelse i ett annat inlägg). Hon sprang alltså omkring och moppade i sina svettiga kläder när maken klämmde ur sig att hon kanske skulle ta en dusch, för om 50 minuter ska de, bara de två åka iväg på BIO! Makenas superunderbara diamantsvägerska var redan där och skulle ta hand om hela barnaskaran alldeles själv. En mycket överrumplad Makena hoppade in i duschen och fattade inte att det var sant. Det var nämligen inte igår det äkta paret kom ut på tu man hand. För att inte tala om hur länge sedan de var på bio! Makena textade hemgruppsledaren att hon skulle utebli denna kväll eftersom maken bjudit ut henne på bio. Hon tillade att det typ var förra århundradet det hände sist för att de riktigt skulle förstå storheten i det hela. När hon sedan i bilen tillsammans med maken började fundera på när de egentligen var på bio sist kom de fram till att det där med förra århundradet ingalunda var någon överdrift. Det visade sig nämligen att det var 1990-tal när de senast var och såg en film. Sa hon inte att det var något stort som hände igår!

Men storheten låg nu inte enbart i detta. Filmen de såg var nämligen inte vilken som helst (Makena skulle aldrig följt med till bion om det varit en film vilken som helst), utan den fantastiska filmen Slumdog millionaire! Vilken film! Den hann knappt börja innan tårarna i Makenas ögon stod högt som en översvämmad sjö. Och de fortsatte att rinna ymningt under hela den två timmar långa filmen. Att på detta levande sätt få blicka in i misärens Indien gjorde stora avtryck. Följa två små indiska slumpojkar (i samma ålder som Makenas egna pojkar) som blir gatubarn när deras mamma mördas och sedan följa med på den ofattbara resan de tillsammans med ytterligare en föräldralös flicka får göra. Det berör! I början är de alla tillsammans, sedan skiljs deras vägar stundtals. Svek, ofattbar ondska, men också en ofattbar kärlek som inte ger upp. Någonsin.

Det är ingen underdrift att Makena var alldeles tagen efteråt. Maken som tänkt sig en romantisk avslutning på Indisk restaurang fick tänka om. Makena hade fullt upp med att samla ihop alla sina känslor och smälta alla intryck från denna film som på ett så trovärdigt sätt skildrat Indien. Ja hon själv har inte varit där, men hennes make har och ska snart åka igen. Hela kvällen och halva natten låg de och pratade om Indien. Makena känner djupt, djupt för barnen i detta land. Och även om det var omskakande var det nog på något sätt meningen att hon skulle se den här filmen.

Det tycker hon även att andra som inte gjort det ska göra! En helt fantastisk storslagen film som inte lämnar någon oberörd går helt enkelt inte att missa!

6 kommentarer:

Ebba sa...

¤Låter som en film i min smak! :) Vill gå på bio med snart, det var förvisso inte såååå länge sen som för dig (var och såg mamma Mia i september) men det är längesen för att vara mig! Men med maken vore kul att gå... (Då var det med tjejgänget). fast jag vill också se "Män som hatar kvinnor"...

Josef sa...

Ann-Christin vill också se "slimdog..". Men vi är lika er där - bio går man inte på så ofta men vi har fått två gratis biljetter från kommunen så kanske.
Bröllopet närmar sig förresten, vi har en den planer.
josef

Frida sa...

Å vad roligt att höra att ni fick en guldkväll tillsammans! Jag vill också se filmen. Dels såg jag lite på något sammandrag av oscarstillställningen och föll direkt för det jag såg om filmen. Dels har jag varit i Indien i fyra veckor och längtar dit.... Ett litet tips till Ebba: om du inte har läst Män som hatar kvinnor så är nog inte filmen så underbar. Har du läst den är den ok. Jag har inte sett den själv men läst alla böckerna några gånger och fick höra avsvägerska och svärmor (varav en läst och en inte) att det var hemskt jobbiga scener. Berätta gärna om du går och ser den!

Kramar till duktiga och pigga Makena!!!

Ebba sa...

Frida: Jag har läst hela milleniumserien och jag ÄLSKADE de böckerna! Det är nog de bästa böcker jag läst! Därför vill jag se filmen. Får se om man kommer sig i väg, jag har fått en biljett från jobbet (i julklappp) och så kan jag köpa biljetter från personalklubben föör 5 0 kr. Så, en biokväll med maken för 50 kr, borde väl inte varaa så svårt?!

Anonym sa...

Vi såg filmen igår!! Heelt gaaalet bra!! Jag börjar snart klättra på väggarna! Vill inte vara instängd på mitt kontoooor längre! Helt underbar film!
På tal om något helt annat: det finns ett kort som ligger och väntar på att få komma i dina o din makes händer ;) skall försöka se till att ni får det så snart som möjligt!

Ha det bra! Och hälsa de ljuvliga små liven hemma hos dig :)

smultron sa...

Vilken bra dag det där lät som!

Vet inte vad jag såg på bio sist, men det kanske var Matchpoint av Woody Allen, eller...?