onsdag 5 mars 2008

Pyssla med barnen

Makena är ingen pysselmamma. Hon gillar inte att dra fram klister, paljetter och papper i långa banor. Och hon har väldigt dålig tålamod med att sitta med och hjälpa till. Nu råkar det dock vara så att Makenas barn är pysselbarn. Därför försöker Makena ändå få till nått litet pyssel med dem då och då (alltför sällan säger hennes mammasamvete). I brist på egen fantasi, försöker hon snappa upp pysselidéer där hon kan. Snor hejvilt från allt från pyssel barnen kommer hem med från t ex barntimmarna till Bolibompas pysselprogram. Enkelt ska det vara och inte en massa dyra tillbehör.


För att få sig en liten lätttillgänglig pysselbank, tänkte nu Makena börja samla pyssel hon gör med barnen här i bloggen. Hon tänker att det också säkert kan komma till användning för en och annan av hennes läsare med uttråkade barn någon regnig dag. Så härmed inleds Makenas nya bloggkategori: "Pyssla med barnen". Första tipset kommer inom kort.

7 kommentarer:

Ebba sa...

Altså, jag är i CHOCK! Du som alltid pysslar och verkar älska det?! vad är detta? Mig har du i alla fall lyckats lura!!!

Anonym sa...

Tack för det Maria!
Du ska veta att jag läser din blogg, är bara så dålig på att kommentera. Kram!

Makena sa...

Ebba: Vad då "alltid pysslar"??? Jag pysslar ju nästan aldrig med barnen. För 7 år sen när jag fick K gillade jag att pyssla med hans babybok...men det var då det.Att jag gillar och sy och sticka är ju en helt annan sak än barnpyssel!

Elin: Det var roligt att få veta! :D

SanktaCecilia sa...

Känns skönt att höra att det inte bara är jag...sanningen att säga så avskyr jag även att spela spel och för att inte tala om att pussla...Nä, det gör barnen hos mor-och farföräldrar. Jag går hellre i skogen, kastar boll eller bakar med pojkarna.

Anonym sa...

Hej, nu är det tävling igen hos mig - och den här gången väljer du själv vad du vill vinna! Hoppas du vill vara med! :-)

smultron sa...

Jag brukar få "pyssel-ryck". Vi har gjort sångkort och små kort att sätta på paket och i blombuketter, höstkrans och pynt till olika årstider. Jag trodde inte att jag var en pyssel-mamma, men det är jag nog ibland.

Makena sa...

Schizomamman: Man behöver ju inte gilla allt. Dessvärre är jag inte så duktig på att baka eller gå i skogen heller. Men jag gör allt detta ibland ändå. Vi bakade en chokladkaka häromdagen till barnen stora lycka. Det är bara det att det blir lite körigt när alla fyra ska vara med...;)

charlotte: Tack för inbjudan. Får se om jag orkar knåpa ihop nått fyndigt.

smultron: Ja, i mina öron låter du allt som en pysselmamma.;)