söndag 12 augusti 2007

Stormsteg mot en hälsosammare familj!

Jag har väl alltid (läs sedan jag fick barn). Inser här och nu att livet innan barn känns väldigt, väldigt avlägset...vad gjorde man då egentigen, nån som minns? Förlåt, försöker igen. Jag har väl så länge jag kan minnas (betydligt närmre sanningen) varit intresserad av att äta nyttigt och leva allmänt hälsosamt. De senaste veckorna har jag dock fått ytterligare en rejäl knuff åt det sundare hållet. Jag läser nämligen just nu (av och till) Motboken- 52 tips för en hälsosammare familj av Maria Borelius och Marie Bloom. En mycket läsvärd och framförallt tänkvärd bok, men man måste ta den i etapper för att hinna smällta all chokerande ny kunskap man får. Kapitlet om mat är inte att leka med kan jag intyga. Gillar du McDonalds, hotdogs och blandsaft eller kanske köpta fiskpinnar och mariekex får du tänka om, mildt uttryckt. Själv försöker jag ta till mig bokens budskap bit för bit och försöker att inte få panik över alla hemskheter som säljs i affärerna. Kex har jag inte köpt sedan några veckor tillbaka, saftflaskorna står i skåpet med bibehållen mängd kvar och ungarna har börjat undra varför det aldrig finns sylt hemma längre. Det och lite till har förändrats i vårt hem, hittills.



Men så idag när vi var i affären (som man då tror säljer nyttig och ogiftig mat), frågar först Boppo mig vilken dag det är. Söndag svarar jag. Ja, men då var det ju lördag igår och vi fick inget godis! Av en händelse råkar vi stå alldeles intill naturgodisstället just i detta ögonblick. Boppo får syn på det exotiska godiset och skyndar sig att tillägga att jag ju sagt att vi ska börja köpa nyttigt godis istället (alla i familjen får veta bokens budskap vare sig de vill eller inte, eftersom mamman har ett stort behov av att ventilera allt hon läser). Javisst, det har jag ju sagt minns jag ju. Så där och då tas ett nytt stort steg i hälsosamhetens tecken! Det kändes faktiskt oerhört stort när jag stod där och delade ut riktigt nyttigt naturgodis till mina tre små ivriga barn och inte sockerprepparerad, tillsattsstinn smågodis, med vem vet vilka mängder färgämnen i. Vi provsmakade varsin bit i bilen och jag frågade lite smått tvivlande om de tyckte om det? JA! blev det förvånande svaret och hela vägen hem fick jag sen (vid sidan om körningen) hindra min 2-åring från att äta upp alltihopa på en gång.



Efter att vi sedan hade ätit vår söndagsmiddag (för första gången i mitt liv bestående av en riktig söndagsstek!) fick barnen de tre sätta sig och titta på film, ätandes popcorn och naturgodis. En liten bit in i filmen (Cars, som det sett sjuttioelva gånger) ropade de själva att de ville ha vatten också. Observera, vatten, inte saft eller läsk, utan vanligt hälsosamt vatten (nått måste jag ha gjort rätt)! Nån timme senare var faten renskrapade, så när som på lite popcorn och vattenspill. Och åh, vad det kändes gott i mammahjärtat att mina älsklingar hade kunnat ha en mysig filmstund tillsammans, utan att få i sig mängder av en massa (ursäkta uttrycket) skit och dessutom var helnöjda allihop! Borelius och Bloom skulle ha varit mäkta stolta över mina framsteg mot min hälsosamma familj, tror ni inte?!



Ps (Nu funderar jag bara på hur man ska få skola och söndagskola att sluta ösa sötsaker över mina intet ont anande barn? Nån som har nått förslag?) ds

4 kommentarer:

Ebba sa...

Alltså, tyvärr vill jag bara meddela att "naturgodis" inte är så värst mycket nyttigare än vanligt godis, i alla fall inte socker mängden. Det innehåller OCKSÅ massvis med socker! men i fråga om färgämnen så är det ju nyttigare. Även nötterna som kan verka nyttiga är oftast rostade i fett och preparerade med inte-så-nyttigt-salt. MEN som sagt, jag tycker att godis (natur eller vanligt) är helt ok en gång i veckan. Saft dricker vi i stort sett inte alls här hemma, bara hemmagjord saft då!! Som maken "saftat". Läsk också bara på helgen, vilket jag tycker är ok. Visst är det bra att vara nyttig, men de får inte gå till överdrift. Här hemma dricks nästan alltid "bubbelvatten" som läsk..ramlösas Skogsbär är fantastik god!!

Makena sa...

Jaså är det verkligen lika mkt socker i naturgodis? Det trodde jag faktiskt inte...Men vad menar du med att inte gå till överdrift? Tar man steg för steg till en nyttigare livsstil så är det väl bra jättebra! Eller hur menar du, lite skit rensar magen eller?;)

Ebba sa...

Jo, jag menar bara att jag inte tror på "total förbud" utan mer på att man kan äta allt, men inte alltid!! Lagom är bäst liksom. För, om något är totalförbjudet så kan det bli en motreaktion att det är just det som man bara måste ha! jag tror inte heller på att utesluta vissa födoämnen (t ex kolhydrater som är så populärt) för då reagerar kroppen med jättesug som resulterar i att man överäter. Så, mina barn får absolut inte dricka läsk obegränsat, men ibland (på lördagen t ex) så är det HELT OK, nån gång i veckan är det faktiskt inte alls skadligt, det är det man gör _varje dag_ som påverkar i längden. Lyssna på syster Ebba nu! ;-)

Makena sa...

Okej, jag fattar. Men jag kör inte totalförbud på det viset. Och tänker inte utesluta kolhydrater mm. Vad jag är ute efter är att rejält minska på sockerintag, tillsattser imaten och färgämnen. Och på sikt även transfetter o istället välja naturligare alternativ. Vi gör det ju på ett kul sätt så att barnen är med på det! De tyckte det var kul att köpa naturgodis istället t ex. Synd bara att just det inte var så nyttigt som jag trodde *arg*. Men vissa sorter är ju fortfarande bättre än andra och så slipper an ju den värsta "skiten" iaf. Ja, ja..det är en djungel detta...