fredag 6 april 2012

Ta med barnen i påskens budskap


Idag efter att vi varit på en helt fantastisk långfredagsgudstjänst, gjorde jag en liten gravträdgård tillsammans med barnen. Idén fick jag härifrån och jag tycker det är ett så fint sätt att få även barnen delaktiga i långfredagens budskap.

Vi började med att bege oss ut i naturen för att hitta blommor och gröna blad till trädgården. Jag trodde att det skulle bli svårt med snö och minusgrader, men det blev det alls inte. Vi hittade inte mindre än fem (!) olika sorters vårblommor (blåsippa, tussilago, skilla, vårlök och så en sort jag inte kan namnet på) och dessutom gröna blad som barnen tyckte såg ut som små palmer. Perfekt för klimatet i Jerusalem.

När vi plockat färdigt, fyllde vi en djup bricka med jord och så kunde trädgårdsplanteringen börja. Barnen satte igång med att fylla trädgården med blommorna, medan jag förvandlade en bit rotselleri till själva graven. Barnen fick också sen en skål med fina stenar att anlägga en trädgårdsgång med. Slutligen lindades så en liten dockskåpsdocka in i lite lakansväv och blev Jesus. Jesus placerades i graven och så var det hela klart. Barnen tyckte verkligen om att göra denna trädgård och en av dem utbrast: "Kan vi inte göra så här varje påsk!"

Men detta är inte hela tanken med gravträdgården. Imorgon kommer ju de plockade blommorna att se rätt vissna och döda ut, eftersom de ju inte har någon rot och inget vatten. Det får då bli en bild av att Jesus är död. Men sen, sent på påskaftonskvällen när barnen somnat, ska jag ta bort alla de döda blommorna och plantera dit andra levande blommor. Det blir troligen minipåskliljor och pärlhyasint. När barnen så vaknar på påskdagens morgon ska de få möta den blommande levande trädgården. Jesus ska då också vara borta från graven och detta blir en bild av att idag har Jesus uppstått och hela trädgården med honom!

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow! Tack Jesus så fint!

Är också hemma med dottern på 4 år.
Jag började att lära henne alfabetet och att räkna när hon var nyfödd. När hon var 2 räknade hon till 20 på svenska och till 10 på två andra språk och nästan hela alfabetet.
Det tror jag absolut inte att hon hade kunnat om jag hade lämnat henne på förskola när hon var 1. Hon ska få vara med mig tills hon måste börja skolan.

Jag hade tappat motivationen lite men efter att ha läst din blogg så har jag fått mycket inspiration till fortsatta vardagliga lärandet.

Tack för en fin blogg och tack för att du leder dina barn på Vägen, Sanningen och livet.

Gud välsigne er!