torsdag 5 april 2012

Pappa Gud hur kan man överleva utan dig?

En blick upp mot himlen genom bilrutan där jag kör. Mina tankar och mitt hjärta riktade mot Gud. Mina läppar uttrycker tacksamhet och kärlek till honom, min pappa i himlen genom en sång som ljuder från bilstereon. Då sker miraklet. En kanal till det himmelska öppnas där och då. Något av strålglansen tränger igenom rymderna och den molnfyllda himlen. Och det fyller hela mitt inre med ljus och härlighet. Då är det jag och Gud och en bit av himlen.

Åkrarna, skogarna och de andra bilarna på motorvägen rusar förbi. En bensinstation och en industribyggnad. Allt så alldagligt och färglöst. Men hos mig, i mitt inre är det sol och sång. Är det glittrande hav och ljuvlighet. Är det glädje, dans och jubel. En doft av himlen fyller hela mitt jag.

Då börjar en sång spela som handlar om hur man kan leva utan detta. Utan sin pappa i himlen. Utan allt jag just då upplever. Och jag tänker, ja hur kan man? Skulle jag kunna? Svaret är nej. Jag kan inte tänka mig en sekund av mitt liv utan denna närhet till himmelens och jordens skapare. En tid i min ungdom levde jag faktiskt borta från honom. Borta från Gud. O vilken tomhet. Vilket mörker. Vilken meningslöshet. Vilken ensamhet. Jag ville knappast leva. Idag kan jag inte förstå hur jag stod ut.

Där i bilen, medan texten ljöd, kände jag att jag ville dela den med er. Så det gör jag nu.

Pappa Gud hur kan man överleva utan dig
utan att känna till din kärlek
att du älskar oss så högt?

Jag är nu ditt barn
jag är en del av din familj
och jag behöver aldrig mer va ensam
Pappa Gud finns alltid hos mig.

Jag vill prisa dig
jag vill prisa dig
jag vill prisa dig
i evighet.

Jag vill prisa dig
jag vill prisa dig
jag vill prisa dig
i evighet.

Nu går vi in i påsken. Då vill jag att du ska veta att han finns där för dig. Han sände sin son till jorden för att vi skulle kunna få den här enkla kärleksfulla relationen med honom vår far. Det är det påsken handlar om.

Inga kommentarer: