onsdag 4 augusti 2010

Galen, jag är galen i glass!

Nu var det ett bra tag sedan jag bloggade. Det beror på att tiden helt enkelt inte räckt till. Förra veckan var jag nämligen fullt engagerad i den sk Europakonferensen, årets största händelse i vår kyrka. Då samlas flera tusen människor från hela världen för att prisa Gud, lyssna till talare från olika delar av världen, se konserter och teatrar mm. Dessutom äter man en massa mat och träffar gamla vänner och leker med barnen inne på festivalområdet. Fullspäckat schema från morgon till kväll alltså och jag gjorde det jag är bäst på; tog hand om besökarnas barn.

Men nu är konferensen över och jag har idag en ledig, regnig dag och vad kan väl passa bättre då med ett litet tips om vad man kan göra inomhus!? Veckan innan konferensen upptäckte jag nämligen hur enkelt och roligt det är att göra egen glass! Provade först saffransglass och någon dag senare gjorde jag krusbärsglass! En av mina söner hade nämligen så lägligt plockat av alla bären från vår krusbärsbuske och det var precis lagom för en omgång med glass. Saffransglassen smakar verkligen saffran(!) och personligen tror jag det skulle räckt gått och väl med ett halvt paket saffran. Det ska jag prova nästa gång. Blir ju hälften så dyrt då också haha. En kul efterrätt är det hur som helst, som passar precis lika bra i juli som till jul. Vi tog den till fredagsmyset och hade den goda hemgjorda hallonsåsen till (barnen hade plockat hallonen). Lyx på hög nivå!


Lydig som jag är, gjorde jag som bloggaren Söta saker sa och hällde glassen i ett avklippt mjölkpaket.

Glassen serverades på silverbricka, slevades upp med en tårtspade vi fick på vår bröllopsdag och hallonsåsen hällde jag i senaste loppisfyndet.


Ingredienser till citronglass finns i kylen, bara vaniljstång fattas. Så bara det blir lite mera plats i frysen (och Willys får hem vanlijstång), blir det nog snart glassmakeri här hemma igen! För det är så fantastiskt kul att göra egen glass och mumsigt värre är det ju med!




Inga kommentarer: