tisdag 17 augusti 2010

Att gräva guld i blåbärsskogen


Idag på eftermiddagen drog jag och dagbarnen till skogen. Vi byggde en koja mot ett träd med långa grenar, vi byggde hinderbana med saker skogen har att erbjuda och vi klättrade upp och ner för spännande stenar som fanns samlade i något som kan liknas vid ett litet stenrike. Fast det där sista var det mest barnen som gjorde. De klättrade upp och åkte ner för en sluttande sten och upp igen på en annan osv...och under tiden hann jag prova min nya bärplockare! Och vilken skillnad mot att plocka för hand!! Jag säger då det. På ett litet kick, utan nämnvärd ansträngning och med många avbrott då jag hjälpte barn att hoppa ner från en sten, balansera eller dra fram en stor stock hade jag fått ihop en halv liter. För mig är detta som att gräva guld! Förutom att de är underbart goda är det ju också en av de nyttigaste sakerna man kan stoppa i sig. Läs bara här! Jag ska fylla frysen med dessa dyrbarheter och sen koka härlig blåbärssylt som vi ska ha på frukostgröten i höst. Detta har jag tänkt på länge, men inte trott mig om att kunna genomföra. Att plocka för hand tar ju sån tid och är så jobbigt. Men nu med min nya bärplockare går det ju som en dans. Rensning blir det förstås efteråt, men inte så mycket och det är bara trevligt. Man känner sig så rik och lycklig bara. Och många vändor till skogen och dess guld lär det bli. Jag har dessutom en liten dotter på 5 år som också gillar att plocka bär. Tror nästan jag ska köpa en bärplockare till henne också så kan vi plocka i kapp i skogarna sen. Ljuvliga tider!

Inga kommentarer: