onsdag 21 juli 2010

Sommarfavorit med smak av medelhav


Med smak av medelhav och salta bad. Och extra gott blir det med mitt nya somriga loppisporslin!

På sommaren vill jag inte äta den gamla vanliga maten, nej då vill jag ha nytt, fräscht och somrigt! Jag letar ständigt på nätet efter ny matinspiration och familjen får prova nya rätter undan för undan. En av dessa riktigt somriga rätter gjorde jag ikväll. Har gjort den en gång förut och eftersom den är så underbart god och enkel att göra tänkte jag dela receptet med er! Eftersom jag gillar svarta oliver skarpt slängde jag även i en riklig näve med sånna.

Tillagningstid max 20 minuter
portioner 4

300 gram pasta
3 paprikor, gärna i olika färger
2 vitlöksklyftor
2msk olivolja
1 dl fryst hackad persilja
salt och peppar
1 pkt halloumi 250 g
1 msk olivolja
(svarta oliver)

Koka pastan.
Kärna ur paprikorna och skär dem i strimlor. Skala och skär vitlök i tunna skivor. Fräs paprika och vitlök i olivolja i ca 5 minuter. Blanda i persiljan mot slutet och salta och peppra.
Skär halloumin i ca 2 cm stora bitar. Stek bitarna i olivolja på hög värme ca 1 minut tills de fått fin färg.
Häll av pastan och blanda med paprikafräset och osten. Blanda sedan även i svarta oliver om du gillar det.

Detta har redan blivit en riktig sommarfavorit, då den uppfyller alla viktiga sommarkrav; Smak av sommar, lätt att laga och barnen gillar det! Vad brukar ni laga för sommarmat? Skriv och berätta så blir jag superglad!

Nu ska jag sätta mig ute i sköna sommarkvällen och läsa en barndomsfavorit; Kulla Gulla

Ha det gott!



Inga kommentarer: