måndag 2 juni 2014

Bokstäver av bestick och ekologiska bananskal!





Imorse kom ett barn till mig som inte har mig som ordinarie dagmamma. Jag hade inte hunnit avsluta min frukost eftersom vi försovit oss (hela familjen har redan ställt om mentalt till sommarlov...) Den lilla flickan ville inget göra, utom att sitta i mitt knä medan jag åt färdigt min frukost. Så är det ju med barn. Innan de är fyllda och känner sig anknutna till sin vuxen, har de inget bränsle att leka med. Bränslet tankade den lilla flickan i mitt knä och medan hon gjorde det, kom vi tillsammans på ett nytt sätt att bygga bokstäver och leka med språket.

Det började med att hon hittade en liten etikett med små, små bokstäver på någon förpackning och började peka på dem hon kände igen. Hon benämnde dem som "mammas bokstav", den och den kompisens bokstav osv. Jag frågade då om hon visste hur min bokstav såg ut? Det visste hon inte och den fanns inte heller med på den lilla etiketten. Då såg jag mig om efter något att bygga M med. Genast föll mina ögon på besticken på bordet. Jag byggde ett M med två bordsknivar och två teskedar. 

Och sen drog det igång! Flickan ville bygga sitt namn, sin mammas namn, mitt namn, och så ordet bajs (!). Det blev ett härligt laborerande med besticken för att bygga de olika bokstäverna. När vi kom till bokstaven S påpekade hon själv att den ju måste vara böjd. Såklart! Jag såg mig runt efter något "böjbart"och innan jag hunnit komma på det själv, kom Lilla L och utbrast: "Bananskalen!" Perfekt! Bananskalen (ekologiska!) fick därmed tjänstgöra så fort någon bokstav innehöll en "böj" av något slag. Resultatet blev fina bokstäver av bananskal och bestick över hela köksbordet. Jag blev tvungen att duka undan frukosten fortlöpande för att få plats med alla bokstäverna... 

Den till en början så tystlåtna flickan var vid det här laget entusiastisk och livad och fullt inbegripen i samtal om ljud och bokstäver och ord med mig. Innan vi slutade hade vi kommit på att hon under dagen skulle berätta för mig så fort hon hittade ett ord som börjar på S, och så skulle jag skriva upp dem på en lång lista. Det gjorde jag och när hon skulle gå hem hade det hunnit bli 16 ord! Jag har en känsla av att listan kommer att fyllas på ytterligare imorgon.

Och bränsletanken då? Jo, den blev ju fylld på kuppen. Efter denna bokstavslek på tu man hand, gick det hur bra som helst att sätta igång att leka! 




Inga kommentarer: