tisdag 21 september 2010

Busigt B



Barnen bygger busiga b ;-)

Idag har vi letat saker på b ute i skogen. Speciellt min 5-åring tyckte detta var roligt! Till att börja med hittade vi blåbär. De två mindre barnen stannade sedan där en bra stund och mumsade medan 5-åringen fortsatte att med liv och lust leta saker på b. Hon hittade barr, en blomma och ett blad. Jag lärde henne sedan att det som sitter på träden heter bark och på björken växer björknäver. Se där, några nya ord lades till i ordförrådet. Senare när vi åkte rutschkana nedför en stor sten nere på en gräsmatta kom hon på att hennes ben börjar på b. Hon hittade ett blad som var "blä" och "blött gräs". Sen började olika verb på b dyka upp. Hon kom på "busa" och började hoppa runt på gräsmattan medan hon sa om och om igen: "Jag busar, jag busar..."och skrattade och for runt. Sedan började jag brottas med henne och då kom hon ju på att" brottas" börjar på b. Sen låtsas- bråkade vi och ännu ett ord på b kom vi ju då på. Roligt och stimulerade för alla sinnen att på detta sätt "göra" orden på b.

Lite senare började barnen leka koja bakom några grangrenar som bildade en vägg. De tog då en liten bräda att ha till bord och medan de fotsatte att leka och lagade soppa och klädde julgranen och allt vad de gjorde, hittade jag på några roliga alliterationer som sammanfattade vad vi hade för oss;

"Busar bland blåbär och busiga barn. "

"Barnen bygger bord av bara en bräda."

Hemma vid sandlådan igen föll det sig så att vi byggde B med nypon i sanden vilket alla barnen glatt hjälptes åt med. Rött och grant blev det och lilla A visade stolt för sin mamma när hon sedan slutligen kom för att hämta.
En mysig eftermiddag var till ända och vi gick glada och rödkindade in.



Inga kommentarer: