tisdag 16 februari 2010

OS-pyssel!

OS i Vancouver pågår ju som bekant som bäst. Jag började fundera på om man kunde involvera barnen i detta på något sätt.

Kom då tillslut fram till följande pyssel:

Hittade en bild på Olympiska ringarna på nätet som jag redigerade om lite på datorn så jag fick dem vita. Skrev ut och kopierade upp det antal jag behövde till mina barn och dagbarn.

Vi pratade sen idag runt mellisen om vad OS är. På väldigt basic nivå som en 3-åring kan hänga med i såklart. Sen fick de sina vita olympiska ringar framför sig och de fick färglägga en ring i taget med vattenfärg. Förklarade så att de skulle följa "vägen" runt, runt. Med en pensel gick detta faktiskt över förväntan för dessa små!

Sen hade jag också tagit fram tidningar med OS-bilder som de fick klippa ut och sen limma fast på eller runt om de olympiska ringarna och OS-tavlan var klar!

Så. Ett finfint OS-pyssel som inte bara ger lite kunskap om vad OS är. Utan också ger god motorisk träning i att måla en cirkel, klippa runt en bild, fästa lim på klippet och sen bestämma för sig för vart på bilden klippet passar. Många moment som ger bra träning! Dessutom är det ju ett ypperligt tillfälle att också prata om färgerna :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är stolt över att ha dig som sonhustru......hur kommer du på allt roligt för barnen? Kram lisbeth

Sjöléns sa...

Om jag ska ha nån dagmamma nån gång, skulle jag välja dig! Du är ju fantastisk...

Kramar Stina

Makena sa...

Men vilka snälla och värmande kommentarer denna snöstormiga fredagsmorgon när halsen smärtar och kroppen fått alltför lite sömn.

Tack båda två! :)

ps Stina: Skulle va jättemysigt att få ha hand om dina små godingar!ds