torsdag 11 februari 2010

Alla hjärtans dag- pyssel


Har pysslat lite med mina härliga små dagbarn och då blev det förstås ett pyssel inför Alla hjärtans dag; hjärtprydda små boxar att kanske ge bort godis i, vad vet jag.

Hittade på det alldeles själv, då de pyssel jag hittade på nätet var alldeles för svåra för 2 och 3-åringar som ju jag har. Jag vill ju att de ska kunna göra själva! Men fast det passar 2-åringar så har även stora barn lika stor behållning av detta! Min 9-årige son var hemma när det skulle pysslas och han gav sig in i det med liv och lust han med!

Du behöver:
Tom mjölkförpackning (alt Bravojuice el dyl)
sax
papper (t ex baksidan av presentpapper)
färg (vattenfärg, hobbyfärg eller vad du har)
pensel
potatis
vass kniv
ev hjärtformad kakform
lim

Förbered så här:
*Klipp bort den övre halvan av förpackningen så att du får en liten låda
*Dela på potatisen och skär ett hjärta i den och ta bort det överflödiga så att du får en hjärtpress. Om man vill, och har tillräckligt stor potatis kan man istället trycka ner en kakform och sen skära bort runt om.
*Klipp till papper i lagom storlek. Mät på den tillklippta förpackningen så att det passar runt om. Vanligt A4 räcker inte runt, så därför använde jag baksidan på presentpapper istället.
*Lägg fram allt så att barnen kan sätta igång. Tips! Sätt en liten tejp bit i varje hörn på papperet om du använder present papper så att det ligger plant på bordet.

Barnen gör så här:
Barnen kan nu måla med penseln på potatisen/potatisarna och sen trycka hjärtan på sitt papper. När de känner sig nöjda med sitt konstverk får de täcka förpackningens utsida med lim (kan behövas hjälp här för de minsta) Sen hjälper du barnet att sätta fast hjärtpapperet runt om förpackningen. Klart!

Alla barnen (mellan 2-9 år) tyckte det här var jätteroligt! Och de var så stolta över sina fina lådor sen! :)







3 kommentarer:

Anonym sa...

Din svärfar gläder sig över pedagogiken, att ta vara på det som ingenting är..... och sedan att du slösar med några knölar gör inget när det blir så vackra hjärtan och som alla barnen bär med sig i minnet och även börjar förstå vad det innebär att ge sitt hjärta och att ge av hjärtat osv..... Bara fortsätt!!!!

Unknown sa...

Gulligt pyssel! Maste prova... nar jag har tomma josforpackningar...
Annki Stefanov

Sjöléns sa...

Du är ju då kreativ! Saknar er och markegångsvägen...

/Stina