måndag 3 augusti 2009

Inspirerande kvällmat

Igår kväll var det ett par slitna och trötta föräldrar som skulle försöka ro kvällen i hamn. Klockan hade passerat middagsdax, men ännu inga middagsuppslag, än mindre någon mat på bordet. Maken var tvungen att fixa en del grejer med bilen inför dagens besiktning och barnen kommer ju tyvärr ännu inte ifråga när det gäller matlagning. Boppo kan visserligen baka kladdkaka och göra chokladbollar men vad förslår det när familjen behöver vitaminer, kolhydrater och annat matnyttigt?

Sakta och mycker motvilligt insåg jag tillslut faktum. Jag, moi, skulle bli tvungen att laga mat! Inspirationen för allt vanligt var lika med noll. Kunde inte för mitt liv tänka mig att steka lite fiskfileer, grilla fläskkotletter eller göra någon annan såndär gammal vanlig mat.

För att om möjligt försöka uppamma lite inspiration, (ett absolut måste för att jag i lägen som dessa ska kunna åstadkomma något över huvudtaget) började jag håglöst googla på lättlagad mat. Men det gav föga resultat och inspirationen sjönk om möjligt ännu mer. Stängde ner alla sidor och suckade uppgivet. Men så kom jag ihåg att jag förr i tiden, innan internet helt övertagit våra liv, brukat bläddra i gamla nummer av Buffè när jag sökt matinspiration. Jag tänkte att jag nog slängt alla tidningar någon gång under mina rensar raider. Men till min stora glädje fanns tidskriftsamlaren kvar där i skåpet med inte mindre än 39 nummer av Buffè! Redan här började inspirationen resa sig på vingliga ben. Och där var det! I ett nummer från 1999 hittade jag kvällens mat. Något nytt och inspirerande som jag plötsligt fick enorm lust att prova. Det krävde visserligen en utflykt till affären och var inte gjort på fem röda. Men vad spelar det för roll när inspirationen rest sig i sin fulla längd. Grönsaksmuffins med salsa var maten som var menad för ikväll och snart fann jag mig själv glatt rörande en kladdig deg. Här kommer receptet:

Grönsaksmuffins med salsa

Fräs ca 250 g wokgrönsaker i 1-2 msk olja. Krydda med 1 tsk timjan, salt och peppar. Ställ åt sidan att svalna. Skär grönsakerna grovt. Blanda 6 dl mjöl (jag tog grahamsmjöl och rågsikt), 1/2 tsk salt och 1 msk bakpulver i en skål eller matberedare. Finfördela 100 g margarin eller smör i mjölet. Blanda ner grönsakerna i de torra ingredienserna Tillsätt 3 dl mjölk och arbeta ihop en lös deg. Smörj muffinsformarna och klicka ut smeten till stora matmuffins. Grädda i 225 grader i 18-20 minuter. Servera dem ljumma med en salsa på 1 stor tärnad bifftomat (jag tog vanlig) 1 tärnad avokado, och 2 strimlade salladslökar (jag tog 1/2 gul). Krydda med 1 tsk koriander, 1 msk saft av lime (jag tog citron), 1 pressad vitlöksklyfta, 1/2 tsk salt och i krm peppar.

Jättegott blev det! Salsan var verkligen pricken över i och gick åt som smör i solsken. Och stundvis magvägrande Lilla-buset åt hela två muffinsar med god aptit! En inte så liten sak och väl värd att notera.

Bone apetite!

Inga kommentarer: