måndag 26 november 2007

BVC

På BB blev Makena ombedd att omedelbart ringa till BVC när hon kommit hem med bebisen. Som lydig medborgare gjorde hon såklart det och fick gratulationer och en BVC-tid att passa. Makena åkte sedan dit på avtalad tid, trots att det blev mitt i fikat (som man inte vill missa, i synnerhet när man ammar!) på Öppna Förskolan. Väl där kläddes den lilla bebisen såklart av under protest och fick sedan lindas in i oumbärliga bärsjalen då BVC-kvinnan var tvungen att hämta en ny våg som fungerade. Tillslut kunde dock den lilla vägas och mätas efter konstens alla regler. Makena funderar på varför det ska vara nödvändigt att åka till en vårdcentral för att göra något så enkelt som att väga en bebis? En natt låg hon och funderade på var man kan köpa en egen våg. Men eftersom ingen våg ännu blivit inköpt kom hon alltså lydigt till vägningsproffset och vägde sitt nyfödda barn. Jojjan som också var med, tyckte det hela var väldigt tråkigt och pratade oavbrutet med mamma om att hon ville åka tillbaka till Öppna Förskolan och äta pepparkakor. I hemlighet höll Makena med henne. Men som den plikttrogna svenska medborgare hon är, stod hon där och log och försökte höra vad den leende BVC-kvinnan sa. Hon såg en aning besviken ut när Makena inte hade en enda fråga att ställa. Sedan fick Makena veta att hon ska komma och väga sin lilla varje måndag den första månaden. Alltså Makena fick inte en rekommendation om att det kanske skulle vara bra att väga en gång i veckan, utan det lät mer som en befallning som inte fick motsägas. Det sägs att det är frivilligt det här med BVC. Makena undrar om det verkligen är så? Den överrumplade Makena fann sig hur som helst själv underdånigt nicka ett jakande svar och fortsatte sedan till sin egen förfäran att nicka när BVC-kvinnan meddelade att hon tänkte komma på ett hembesök i början av december. Sedan åkte Makena och barnen hem. Väl hemma började Makena fundera på varför ett hembesök till en erfaren fyrabarnsmor ska vara nödvändigt? Vad är det hon ska göra hemma hos oss den där BVC-kvinnan som man inte kan göra på vårdcentralen? Ska hon mån tro kolla att Makena håller en acceptabel städnivå för att få ha barn i huset? Ska hon inhämta en massa information från det Makenaska hemmet att föra in i hemliga dokument? Ja, man kan ju faktiskt börja undra. BVC-kvinnan själv gör ju bara sitt jobb, det kan man ju inte klandra henne för. Det är själva BVC-konceptet Makena ifrågasätter. Makena vill inte alls ha hem någon BVC-kvinna till sitt hus, det måste hon väl ändå ha rätt att säga nej till? Kan man tycka iallfall.

Idag är det måndag. Men Makena åkte inte dit. Eventuellt åker hon dit nästa måndag. Det vill säga om det passar den makenska familjen och om Makena själv ser någon poäng med det. Det får den välmenande BVC-kvinnan finna sig i.

3 kommentarer:

smultron sa...

Bra! Jag känner igen mig. Det sägs att BVC är frivilligt men det känns inte så. Jag har alltid varit trygg i min föräldraroll och undrat varför de ska dra ut på besöken när det finns andra som behöver mer tid och kanske vill komma oftare.
Här gör de inte hembesök men jag hade bestämt sagt nej till det.
Har man en bra våg kan man väga sig själv först och sedan tillsammans med bebisen i famnen.

Makena sa...

Åh va skönt att nån känner igen sig. Jag trodde nästan jag var lite knäpp som inte omfamnar BVC-tjaffset ;-)

Ebba sa...

xktzgzBVC besöken är ju inte bara till för vägningen, det är ju det också såklart, men det är även ett tillfälle för den nyblivna mamman att ställa frågor och kanske bara prata lite om sitt nyfödda barn, om det är något som hon funderar över? Inte alla mammor, även om det är fjärde barnet, förstår när något är fel. ta till exempel när Elias lät så konstigt i början. jag hade inte reagerat på det alls. Men på BVC tyckte de att jag skulle åka till akuten direkt, som tur var så var det ingen fara, men hur skulle jag egentligen kunna veta det? när barnet mår bra och går upp i vikt och sköter sig så förstår jag att det kan kännas onödigt, men för endel nyblivna mammor är det de´n enda kontakten med resten av världen den första tiden, och det kan vara nog så viktigt. Hembesöken syftar i första hand till att få tid att prata i lugn och ostörd miljö. Men återigen, när allt fungerar som det ska så kan det ju kännas onödigt! Själv tycker jag det är kul att kunna gå tillbaka och följa viktkurvor och jämföra barnen, det ska man ju inte egentligen, men det är ju lite kul tycker jag. ja ja, här kom ett försvarstal från en som ska bli barnsjuksköterska!!! ;-)